eIDAS v kostce
Nové nařízení eIDAS platné od 1. 7. 2016 o „elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu“. Z nařízení vyplývá, že elektronický dokument podepsaný kvalifikovaným podpisem lze doručit libovolným způsobem.
„Od 1.7.2016 nemůže veřejná správa požadovat pouze listinnou podobu a odmítat elektronický dokument pro jeho formu.“
„Na elektronický dokument podepsaný kvalifikovaným elektronickým podpisem se nahlíží stejně jako na dokument v listinné podobě s vlastnoručním podpisem.“
Největší změny ve státní správě
Státní správa:
- Má povinnost ověřit podpis na dokumentu dvakrát během 24 hodin. Pokud je u podpisu časové razítko, a je jasné, že podpis je starší než 24 hodin, stačí ho ověřit jen jednou.
- Musí umět ověřit podpis napříč EU.
- Pokud přijde dokument datovou schránkou, podpis mít nemusí. Pokud ho ale má, je nutné jej ověřit.
- Státní správa má povinnost dokument přijmout a uložit. Výjimku představují zavirované dokumenty.
- Pokud chybí podpis, nebo je nevalidní, podávající má 3-5 dnů na to, aby vše uvedl do pořádku. Organizace nemá povinnost o tom podávajícího informovat. Pokud není náprava sjednána, bere se jako by k podání nedošlo.