Konference Knihovny současnosti 2021
Od úterý 7.9. do čtvrtka 9.9.2021 se na Univerzitě Palackého v Olomouci konala největší knihovnická konference v České republice Knihovny současnosti 2021. Hlavním tématem konference byla nová koncepce rozvoje knihoven. Akce se účastnilo 302 registrovaných účastníků (a dalších cca 30 neregistrovaných spíkrů a zástupců státní správy a samosprávy) a také zástupci komerčního sektoru. Ve středu 8. září se v prostorách Pedagogické fakulty UPOL pohybovalo až 360 účastníků konference.
Koncepce rozvoje knihoven ve 3 dnech
V úterý proběhlo zahájení uvítacími proslovy a několika málo přednáškami. Vystoupil Rolf Hapel s příspěvkem „Knihovna jako společenská hra, která mění pravidla hry“. Příspěvek se zabýval tím, jak uplatnit měnící hru pro rozvoj knihoven v klíčových oblastech, včetně technologií a inovací.
Tammy Westergard měla příspěvek na téma „Knihovny otevírající cestu k novým pracovním příležitostem“. Tammy Westergard je vedoucí pro rozvoj pracovních sil v Nevadě a je manažerkou projektu Sandi. Tento projekt modernizuje vzdělávání a pracovní rozvoj za pomocí virtuální reality. Středa byla rozdělena do 3 boků, knihovny v demokracii, knihovny a vzdělávání a knihovny jako kulturní instituce.
Knihovny v demokracii
Proběhla debata, kde se zabývalo problematikou udržitelnosti demokracie jako nezbytného předpokladu pro směřování k udržitelnému rozvoji společnosti.
Následoval náš příspěvek, který se týkal nových softwarových řešení pro digitalizaci kulturního dědictví. V příspěvku jsme se zabývali využitím moderních technologií a umělé inteligence. Tyto technologie nám umožňují vytěžování ručně psaného písma a zjednodušují nám digitalizaci kulturního dědictví.
Jan Valenta, Projektový manažer, EXON
Po příspěvku se prezentovaly výsledky průzkumu, jak funguje demokracie v knihovnách. Následovala diskuze, zda knihovna patří k pilířům fungování demokratické společnosti a zda je symbolem svobodného myšlení.
Knihovny a vzdělávání
Příspěvek na téma mediální vzdělávání, jenž je výzvou pro společnost a příležitost pro knihovny. Nadace OSF (Open Society Fund) má program Knihovny jako průvodkyně 21. stoletím, který je zaměřen na pořádání aktivit pro veřejnost a vzdělávání knihovnic a knihovníků v oblasti mediální a informační gramotnosti.
Následovaly příspěvky jako „Virtuální realita v knihovnách“, „Může umělá inteligence ovlivnit vaši práci či váš život?“, „American Spaces v ČR jako místa setkání i vzdělávání“ a „Učíme se příběhem ve školní i knihovnické praxi“.
Knihovny jako kulturní instituce
Zazněl zde příspěvek, který nám odhalil pohled do nitra změn v knihovnách. Jak koronavir urychlil změnu role a významu knihoven. Tato doba vedla k přenesení služeb a aktivit do virtuálního prostředí.
Příspěvek o Tabook, což je festival malých nakladatelů, který se již několik let koná v Táboře. Městská knihovna Tábor se podílí na jeho organizaci. Součástí festivalu jsou výstavy, dílny, přednáška a autorská čtení.
Velice zajímavý byl také příspěvek o nástroji pro evidenci periodik: Permonik. Tento nástroj je rozvíjen za spolupráce NK, MZK a VKOL. Jeho hlavní myšlenkou je zachycení fyzického stavu u exemplářů velkých periodik a snaha o podchycení rozdílů mezi regionálními mutacemi.
V této kategorii se objevila spousta dalších příspěvků jako například „Časopis Duha – víc než jen regionální periodikum“, „Jiří Wolker – Souborné dílo“ a „Moderné bibliografické databázy“.
Doprovodný program
Playground neboli hřiště bylo možné navštívit po celou středu, ale v trochu jiné variantě. Houpačky a prolézačky nahradila virtuální realita a robůtci.
Konal se též InfoRun ve středu v podvečer. Běh o délce 8 km po břehu řeky Moravy a Bystřice, který přišel po dlouhém sezení na přednáškách vhod.
Poslední den konference byl zaměřen na milníky a pilíře. Proběhly přednášky o strategii rozvoje Národní knihovny ČR, České digitální knihovně jako centrálním řešení pro české knihovny a další. Konala se také rozsáhlá moderovaná panelová diskuze na téma Knihovny v nejistém světě.
Proběhly 4 workshopy
Model 4 prostorů v knihovně - Účastníci workshopu diskutovali o 4 prostorech v knihovně: Prostor pro inspiraci, prostor pro učení, prostor pro setkávání a prostor pro představení.
Library Leadership Through Digital Tools - Zjistili jsme, jak využít 3D a virtuální realitu pro posilování gramotnosti na trhu práce.
Učíme se příběhem - Seznámili jsme se s jednou z naratologických kategorií, s časem. Naučili jsme se rozlišovat čas příběhu a čas vyprávění. Jakým způsobem lze s časem v narativním textu (vyprávění) pracovat.
Posledním workshop proběhl na téma „Jak využít roboty v (ne)tradiční knihovnické lekci.“